Ögonblick av opera

Föreställningens längd: 60 minuter för vuxna, 40 minuter för barn
(för vuxna kan man välja att lägga in en kortare paus i mitten om så önskas)
Antal medverkande: 4
Teknikkrav: 2 x 10A eluttag
Mörkläggning: önskvärt men ej nödvändigt
Spelyta: 5 x 3 meter

Ögonblick av opera är en helt improviserad operaföreställning där tre operasångare och en pianist skapar operascener utifrån publikens förslag. Föreställningen finns både i en variant för vuxna och för barn/ungdomar från 5 år och uppåt.

I vuxenföreställningen intervjuar vi människor i publiken om viktiga ögonblick i deras liv, kreativa idéer eller drömmar de bär på. Deras berättelser utgör startpunkten för scener, arior och ensembler i alla upptänkliga operagenrer, alltifrån barock, Mozart och romantik  till avant-garde. Vi förlägger också gärna scener till den ort där vi spelar. Kanske får vi se en scen om hur det egentligen gick till när stadshotellet eller kyrkan byggdes, eller en improviserad Verdiopera kring en dramatisk händelse i stadens historia.

När vi spelar för barn utgår vi oftast från föremål som varje klass har med sig och skapar en opera utifrån dessa föremål. Under föreställningens gång vänder vi oss ofta ut och låter barnen vara med och påverka handlingen, lösa problem och göra ljudeffekter etc. När vi spelar för ungdomar så får de skriva korta texter som handlar om drömmar, minnen och viktiga ögonblick i livet. Med dessa som utgångspunkt skapar vi improviserade operascener.


 


Medverkande i trailern
Operaimprovisatörerna, Alexandra Orrgård Solén, Sara Wilén, Linus Flogell och pianist Gregor Bergman
Svenska Kammarorkestern
Dirigent Eric Solén

Idé
Alexandra Orrgård Solén och Eric Solén

Musikalisk rådgivning
Eric Solén

Sista minuten - ett operaäventyr

Visste ni, att före mitten av 1800-talet sjöng och spelade sångare och musiker ofta i stunden, utan noter, och improviserade texter och melodier på förslag från publiken?

Tre sångare och en pianist från Operaimprovisatörerna och en hel orkester bjuder in till ett operaäventyr med musikhistoriska förtecken. Med hjälp av en koffert fylld av föremål skapar eleverna föreställningens handling tillsammans med ensemblen. En opera växer fram i en musikdramatisk remix med operaimprovisationer och verk av bland andra Bellini, Mozart, Purcell, Puccini och Tjajkovskij, där sångarna skapar ny text, handling och melodier.

Då varje föreställning skapas i sista minuten blir ingen föreställning den andra lik. Följ med på operaäventyr!

Föreställningen har spelats tillsammans med Svenska Kammarorkestern, Gävle Symfoniorkester och Västerås Sinfonietta.

Föreställningens längd: 40 minuter.
Antal medverkande: 4 (plus orkester)
Teknikkrav: 2 x 10A eluttag
Spelyta: 5 x 3 meter
Fullständigt orkestermaterial finns.


30729640_1840156686036242_1198458199577985024_n.jpg

Imse Vimse Mozart

När barnen leds in i salongen av operadirektören är två aktörer i full färd med att förbereda på scenen. Men ingen kan hitta Mozart. Det visar sig efter en stund att han fallit i djup sömn, utmattad av att ha varit på turné med sina vänner i 250 år. När han vaknar är han vimsig och förtjust över att se publiken i så moderna kläder! Tillsammans med vännerna spelar han upp minnen från sin uppväxt, där barnen bjuds på smakprov ur Mozarts tidiga kompositioner och  operorna Trollflöjten och Don Giovanni. Men efter en stund känner Mozart och artisterna att de inte bara vill spela sådant han skrev för flera hundra år sedan, de vill skapa nytt! Och självklart behöver de inspiration från barnen, som får vara med och hitta på äventyr som blir till nya arior och operascener. Ett roligt sätt att skapa opera i Mozarts anda!

Imse Vimse Mozart är en lekfull introduktion både till opera i allmänhet och i synnerhet till Mozarts fantastiska tonspråk. Det är svårt att veta exakt hur Mozart var som person, men allt tyder på att han hade mycket av sitt barnasinne kvar även i vuxen ålder. Därför tycker vi att det är roligt att barnen får möta just Mozart, inspireras av hans musik och själva uppleva opera på ett lekfullt sätt.

Föreställningens längd: 40 minuter.
Antal medverkande: 4
Teknikkrav: 2 x 10A eluttag
Mörkläggning: önskvärt men ej nödvändigt
Spelyta: 5 x 3 meter

pressbilder_full-3.jpg

Mozart i sta'n

Tre professionella operasångare och en pianist skapar varje gång en ny kammaropera i Amadeus’ anda. Publikens förslag avgör i vilken miljö som kvällens opera utspelar sig – kanske på den lokala pizzerian, i träkyrkan från 1700-talet eller på stadshotellet? Improviserade arior, duetter och ensembler, men även åtrå, förälskelse och hämnd till Mozartklingande toner utlovas!

Programlängd
Skolföreställning 40 min
Offentlig föreställning 70 min/30+40 min

Målgrupp: 13-19 år/offentlig publik
Maxpublik: ca 150 st
Lokal: Gärna någon större lokal med scen. Aula/teater/gympasal/bygdegård/samlingssal.
Scenyta: 3×4 m
Teknikbehov: Två stolar
Mörkläggning: önskvärt, ej krav. 
 

 

20170129_0504.jpg

Gravity of Life

Med Gravity of Life skapar Operaimprovisatörerna för första gången i Sverige fullskalig improviserad opera, tillsammans med svenska körer runtom i Sverige. Under två dagar eller mer arbetar ensemblen med körerna, med övningar och scener i improviserad musikdramatik. Varje föreställnings berättelse skapas i samarbete med den aktuella kören, den publik vi möter under föreställningskvällen och via sociala medier.

Föreställningarna består av nykomponerade delar av Ulrika Emanuelsson som varvas med helt improviserade moment, där den aktuella kören improviserar musik och rörelse tillsammans med solister ur Oi. Projektets tema är – som namnet antyder – både gravitation i fysisk bemärkelse, men också att attraheras och repelleras, att möta och att skiljas, att lämna och bli lämnad.

6 föreställningar av Gravity of Life genomfördes under 2016-17 med stöd av Musikverket, Stockholms Stad, Stockholms Läns Landsting, Region Skåne och Helge Ax:son Johnsons stiftelse. 


Våga Mozart

Våga Mozart är en improviserad operaföreställning inspirerad av Mozarts musik. Eleverna får bestämma på vilken plats som operan ska utspela sig – den lokala pizzerian, fotbollsplanen eller kanske ungdomsgården? Under föreställningens gång gör vi sedan pauser i dramat och låter eleverna vara med och bestämma hur historien ska fortsätta.

Mozarts operor är uppbyggda kring starka karaktärer som drivs av sina känslor och sin övertygelse, likt Susanna i Figaros bröllop, eller Papageno i Trollflöjten. Även i Våga Mozart drivs karaktärerna av starka känslor. Tack vare att allt vi gör är improviserat kan eleverna vara med och diskutera olika situationer och konflikter som uppstår utifrån ledorden vänskap, kärlek och lojalitet - vad är vänskap? Hur hanterar man olycklig kärlek? Hur går man vidare efter ett svek?

Föreställningens längd: 40 minuter.
Antal medverkande: 4
Teknikkrav: 2 x 10A eluttag
Mörkläggning: önskvärt men ej nödvändigt
Spelyta: 5 x 3 meter

 


OPERAtion - Vem är du?

Åldersgrupp: Högstadiet och gymnasiet, max 120 per föreställning
Föreställningslängd: 40 min
Spelyta: 4x5 m
Mörkläggning: inget krav
Teknik: två el-uttag – till vårt elpiano och högtalare som vi tar med oss

Till workshopen krävs en större golvyta, t ex en aula eller gymnastiksal
Längd workshop: 40 min
Antal medverkande: 3 sångare och en pianist Antal medverkande/workshop: högst 30 personer

 

OPERAtion - Vem är du? tar sin utgångspunkt i de rollfunktioner vi väljer i förhållande till olika grupper och situationer. Hur fria är vi i våra val? Tillsammans med eleverna undersöker vi bilder av makt och genus i media och verkligheten. Vi undersöker härskartekniker och pratar med eleverna om hur man kan bryta upp oönskade maktmönster. Vi arbetar med improvisation och leker fram operascener i olika klassiska musikstilar. På det viset fungerar föreställningen både allmänbildande, ny- och medskapande. Det finns även möjlighet att boka en workshop med plats för diskussion i samband med föreställningen. Eleverna delas in i mindre grupper och får prova dramaövningar som hjälper dem att utveckla sin kreativitet och syftar till att stärka såväl den enskilda eleven som gruppdynamiken. Eleverna får också praktiskt prova härskarteknikerna. Alla blir delaktiga i skapandeprocessen! 

 Foto: Hedvig Jalhed

Foto: Hedvig Jalhed