Välkommen till Operaimprovisatörerna!

Operaimprovisatörerna bildades 2007 och är en av få grupper i världen som ägnar sig åt improviserad opera på professionell nivå. Sedan starten har vi gjort 15 egna produktioner, ett stort antal turnéer över hela landet och vi har medverkat i en mängd olika sammanhang. Några av våra samarbetspartners och kunder är Stockholms Stadsteater, Malmö Opera, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Folkoperan, Scenkonst Sörmland, Vadstena- Akademien och Lunds humorfestival.

Vi skapar alltid opera i samspel med publiken och utgår ifrån deras förslag och idéer, oavsett om målgruppen är en förskoleklass, en van operapublik eller ett äldreboende. Vi dyker gärna upp på ställen där man minst av allt förväntar sig att få höra opera, och vår målsättning är att förnya operakonsten och att nå ut med opera till nya målgrupper.

Välkommen till en ny konstform – välkommen till Operaimprovisatörerna!

IMG_6166

Linus Flogell

baryton

Linus är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och Operahögskolan i Stockholm. Efter studierna har han bl. a gjort rollen som Danilo i Folkoperans uppsättning av Glada änkan och Jesper i den nyskrivna operan Sömnkliniken på GöteborgsOperan. Linus har varit ensemblemedlem i Operaimprovisatörerna sedan 2009. Åren 2012-2014 sjöng Linus vid SpaghettiOperan Regina, bland rollerna finns Angelotti i Tosca och Escamillo i Carmen.

Med Kamraterna på Årsta Teater har Linus setts som bl. a Teaterdirektören i Poulencs Brösten på Tiresias och Don Pizarro i Beethovens Fidelio. Våren 2016 medverkade han i Italienskan i Alger i Bollywoodtappning i Hangaren/Subtopia.

2017 gestaltade Linus hunden Sammeli i Den långa långa resan på Kungliga Operan och Mandarinen i Folkoperans Turandot.

2019 gjorde Linus titelrollen i Mozarts Don Giovanni i StrömstadOperans regi, Learcos i Amasonernas Drottning – en produktion av Den Andra Operan samt påbörjade det spännande operaprojektet Chronos Minnesbank  av Operation Opera.)

Genom operaimprovisation har Linus breddat sin sceniska palett och vidgat sitt vokala omfång. Han anser att alla sångare borde få chansen att prova på, då det gör sångarlivet så mycket mer mångfacetterat och innehållsrikt.

David Hornwall

basbaryton
David Hornwall är utbildad vid Masterutbildningen i Operasång vid Musikhögskolan i Malmö och har sedan examen 2010 frilansat med flera traditionella barytonroller i bagaget vid bl.a Malmö Opera och Folkoperan i Stockholm.
 
Han är flitigt anlitad som konsertsångare och även som regissör av ett flertal musikdramatiska föreställningar och uppsättningar av både traditionella verk och nyskriven musik på institutioner och i frigrupper.
 
 
Som firad sångare i gruppen sedan 2010 är David en uppskattad tillgång på scenen men han agerar även periodvis som pianist.
 
På fritiden pysslar han gärna med syntar, motorer, tränar och skriver musik.

Samuel Jarrick

baryton

Samuel bor i Stockholm. Han gick ut Operahögskolan 2004 och har sedan dess gjort en rad roller på bl.a. Folkoperan, Läckö Slottsopera och Drottningholms slottsteater samt Malmö Opera där han blev speciellt hyllad för sin insats som Joseph de Rocher i Dead Man Walking. Föreställningen spelades i Malmö 2006 och 2009 samt som gästspel på Operan i Köpenhamn och i en uppsättning på operan i Cape Town.

Samuel har sjungit titelrollen i Don Giovannipå Skånska Operan och Smålandsoperan. Han har gjort Karlsson i Karlsson på taketav Thomas Lindahl både på Malmö opera och på Kungliga Operan.

Under spelåret 2016 till 2017 var han med i ensemblen och sjöng flera roller i Phantom of the Opera på Cirkus i Stockholm. Han har även medverkat i flera projekt med regissören och dramatikern Stina Oscarson, senast i en filminspelning av hennes pjäs Ögonblick av tvivel, som handlar om klimatet.

Vid sidan av sina sångjobb är Samuel själv engagerad i klimatfrågan och nyligen blev han åter talesperson för föreningen Klimataktion. Han brinner särskilt för “artivismen” – att hitta påhittiga sätt att kombinera aktivism och konst för att nå ett djupare samtal om klimatet och andra stora utmaningar som vi står inför.

Fredrik af Klint

tenor

Fredrik af Klint är en etablerad operasångare i Sverige. Han har gått från baryton till tenor och uppträtt på några av Sveriges största scener. På Drottningholms Slottsteater har han gjort Greven i Figaros bröllop. På Folkoperan har vi sett honom som Eleni i Shit också och som Faust i Faust förvandlingen samt på Läckö slott som Bardolfo i Falstaff.

2015 var han med i Trilogin på Wermandopera där han gestaltade Don Basilio/Don Curzio/Jaquino. Han har även frekvent gästat Norrlandsoperan och där gjort följande roller: Papageno, Remendado, Kaj och nu senast Borsa i Rigoletto 2015.

I sommar kan vi se honom på Läckö Slott i rollen som Kyrkoherde Palm i det nyskrivna verket Det Går An och i höst beger han sig återigen till Norrlandsoperan där han kommer att ta sig an rollerna Jack O’Brien och Tobby Higgins i Mahagonny. Till våren kommer Fredrik även göra sin debut som regissör i Operaimprovisatörernas uppsättning Gravity of Life tillsammans med OI-medlemmen David Hornwall.

 

Mette af Klint

sopran/producent

Mette är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm, Kammarmusikerlinjen vid Mälardalens högskola, Operastudio 67 samt Balettakademiens yrkesskola. Hon har sjungit solistroller på bl.a. Göteborgs- Operan, Drottningholms slottsteater, Folkoperan, Piteå kammaropera, Kulturhuset/Stadsteatern Sth, Läckö slottsopera samt i både TV och radio. Hon har även fått två roller specialskrivna till sig, mamman i “Barnet och de grå” av Ylva Q Arkvik  och Hilma i HILMA-an Opera about Hidden Art av Benjamin Staern. I projektet HILMA står Mette bakom idé och koncept och förutom att sjunga huvudrollen är hon projektets producent. HILMA hade premiär på Moderna museet i Sth 2019 för att sedan gå på turné till Guggenheim museet i New York. Operan spelas även under 2020 och 2021 i Sverige och utomlands.

Mette har medverkat i flera opera – och kammarmusikfestivaler och har även arbetat som skådespelare och musikalartist.

Mette har varit medlem i Operaimprovisatörerna sedan starten och arbetar även som gruppens producent. Förutom Operaimprovisatörerna har hon bl a producerat Kamraterna, Opera Agile och Ensemble Flatterie. Mette har även skapat och drivit projektet Snäll rebell där 100 nyanlända och etablerade svenskar, professionella och amatörer möttes och byggde nätverk genom scenkonst under två år. 



Maria Olofson

pianist

Maria är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm, Ingesunds folkhögskolas musiklinje, Musikvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet och Boulevardteaterns Teater-skola. Frilansande musiker som har varit verksam främst i Stockholm och London där hon var bosatt under tre år.

Maria var som huvudlärare i piano med och startade upp kulturskolan i Rinkeby i början av 90-talet. Har varit verksam inom olika genrer och turnerat med bland andra Olle Adolphson samt fått ett klassiskt verk specialskrivet för sig och ensemblen Quintetto Classico av Dag Lundin, som uruppfördes 1996, spelades in på skiva och radiosändes. 

Maria har sedan 2004 samarbetat med Robert Weitz, en av Sveriges främsta teaterimprovisatörer och driver tillsammans med honom musikimprogruppen Tomat och har, som kapellmästare, satt upp ett flertal improviserade musikaler. Hon har turnerat och spelat dessa bl a i Honolulu på Hawaii, The Second City i Chicago, Erbil i Kurdistan m fl platser.

Lärare och workshophållare i impromusik sedan 2004. Arbetar som musiker och kompositör inom barnteater, främst på Junibacken i Stockholm. Varit agerande musiker och kompositör inom ett antal olika uppsättningar på bl a Teaterstudio Ledermann, Mosebacke, Teater Scenario, Reginateatern m fl scener.

Alexandra Orrgård Solén

sopran

Alexandra är utbildad på Operastudio 67, Musikhögskolan i Stockholm, Conservatorie F. Morlacchi i Perugia, Italien samt vid Mozarteum i Salzburg, Österrike. Hon har tilldelats bl.a. Edwin Ruuds sångstipendium, Oslo och Kungliga Musikaliska Akademiens utlandsstipendium. Hon har varit anställd som solist vid bl.a. Kungliga Operan i Stockholm, Malmö Musikteater, Oldenburgisches Staatstheater och Theater und Philharmonie Thüringen.

Till hennes viktigaste roller räknas Konstanze (Enleveringen), Nattens Drottning (Trollflöjten), Lucia (Lucia di Lammermoor), Gilda (Rigoletto), Rosina (Barberaren i Sevilla), Ilia (Idomeneo), Micaela (Carmen) samt Lauretta (Gianni Schicchi). Hon har sjungit konserter i Sverige, Finland, Österrike, Tyskland, Italien och Frankrike och medverkat vid flertalet radioutsändningar i såväl svensk som tysk radio. 

Sara Wilén

sopran/mezzosopran

Sara är utbildad vid bl.a. Operastudio 67 och Musikhögskolan i Malmö, där hon disputerade 2017. Sara har gjort lecture recitals, workshops och presentationer runtom i Europa och Canada. 2018 gästade Sara Rickard Söderbergs Operahuset i SR P2 med sin forskning. Avhandlingen Singing in action handlar om opera- och vokalimprovisation som kritiskt och kreativt konstnärligt redskap. 

Bland operarollerna hon sjungit på scen finns Violetta (Verdi), Fiordiligi, Pamina och Donna Elvira (Mozart), Petra i Balladen om Kasper Rosenröd (Björlin) och Jenny i Three sisters (Rorem). Sara har varit solist vid bl.a. Norrlands-Operan, Skånska Operan, Riksteatern, Operaverkstan/Malmö Opera, Smålandsoperan och Teatr Weimar,  i kammarmusik, orkesterverk och oratorier. 

Tillsammans med pianisten Conny Antonov har hon duon Impromans, kanske den enda i världen som improviserar romanser på olika språk.

Som musikhögskolelärare och sjungande regissör inom musikdramatisk gestaltning, opera- och klassisk improvisation har Sara lett workshops, kurser och föreställningsprojekt i bl a Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Montreal, Malmö och Stockholm. Sara är lärare vid Musikhögskolan i Malmö/Malmö Opera. Sedan 2016 gör Sara återkommande rollen som Alice Tegnér i Sagobagaren på Smålandsoperan. 2020 medverkar hon som regissör och sångare i Smålandsoperans nyskrivna opera Min egen lilla liten.